Algemene Voorwaarden

De algemene voorwaarden van SomPay Finance, ingeschreven bij de KvK te Den Haag onder nummer 78552656.

Artikel 1 – Algemeen

  1. Opdrachtgever: de partij die opdracht geeft.
  2. Opdrachtnemer: SomPay Finance.
  3. Werkzaamheden: alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, of die door opdrachtnemer uit anderen hoofde worden verricht. Het voorgaande geldt in de ruimste zin van het woord en omvat in ieder geval de werkzaamheden zoals vermeld in de opdrachtbevestiging.
  4. Documentatie / bescheiden: alle door opdrachtgever aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde goederen, waaronder stukken of gegevensdragers, alsmede alle in het kader van de uitvoering van de opdracht door opdrachtnemer vervaardigde goederen, waaronder stukken of gegevensdragers.
  5. Overeenkomst: elke afspraak tussen opdrachtgever en opdrachtnemer tot het verrichten van werkzaamheden door opdrachtnemer ten behoeve van opdrachtgever, conform het bepaalde in de opdrachtbevestiging.
  6. Gegevensverwerkersovereenkomst: de verwerkersvoorwaarden die integraal onderdeel uitmaken van deze Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsverhoudingen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever, behoudens voor zover wet- of regelgeving de toepassing van deze voorwaarden uitsluit of beperkt en behoudens afwijkingen van deze voorwaarden welke door beide partijen uitdrukkelijk en schriftelijk dienen te zijn bevestigd.
  2. De gedrags- en beroepsregels voor zover van toepassing voor de opdrachtnemer maken deel uit van de overeenkomst. De opdrachtgever verklaart de daaruit voor opdrachtnemer voortvloeiende verplichtingen steeds volledig te zullen respecteren.

Artikel 3 – Totstandkoming van de overeenkomst

  1. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de door opdrachtnemer en opdrachtgever ondertekende opdrachtbevestiging door opdrachtnemer retour is ontvangen. De bevestiging is gebaseerd op de ten tijde daarvan door opdrachtgever aan opdrachtnemer verstrekte informatie. De bevestiging wordt geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven.
  2. Het staat partijen vrij te bewijzen dat de overeenkomst op andere wijze tot stand is gekomen.
  3. De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de inhoud, aard of strekking van de verleende opdracht voortvloeit dat deze voor een bepaalde tijd of voor een bepaald project is aangegaan.
  4. Alle opdrachten worden, met terzijdestelling van artikel 404 Boek 7 BW, uitsluitend aanvaard en uitgevoerd door opdrachtnemer.

Artikel 4 – Verplichtingen van de opdrachtgever

  1. Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke opdrachtnemer overeenkomstig zijn oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de verleende opdracht, tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.
  2. In geval van opdrachten tot controle van financiële verantwoordingen zal opdrachtgever de opdrachtnemer op de hoogte brengen van alle overige informatie die voor de uitvoering of voltooiing van de opdracht relevant is.
  3. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voorzover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
  4. Indien en voorzover opdrachtgever zulks verzoekt, worden de door opdrachtgever aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde bescheiden aan deze geretourneerd.
  5. De uit de vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende extra kosten en extra honorarium, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en bescheiden, zijn voor rekening van opdrachtgever.

Artikel 5 – Uitvoering van de opdracht

  1. Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke persoon de verleende opdracht uitgevoerd wordt.
  2. Opdrachtnemer kan eerst meer werkzaamheden verrichten en aan opdrachtgever in rekening brengen dan waartoe opdracht is verstrekt, indien opdrachtgever hiervoor vooraf toestemming heeft verleend en/of indien deze werkzaamheden vallen binnen de zorgplicht van opdrachtnemer.
  3. Indien opdrachtgever derden bij de uitvoering van de opdracht wenst te betrekken, zal hij daartoe slechts overgaan na daarover met opdrachtnemer overeenstemming te hebben bereikt. Het bepaalde in de vorige volzin is van overeenkomstige toepassing op opdrachtnemer.

Artikel 6 – Geheimhouding

  1. Opdrachtnemer is, tenzij hij een wettelijke of beroepsplicht tot bekendmaking of melding heeft, verplicht tot geheimhouding tegenover derden.
  2. Opdrachtnemer is niet gerechtigd de informatie die aan hem door opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld aan te wenden tot een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen. Hierop wordt echter een uitzondering gemaakt in het geval opdrachtnemer voor zichzelf optreedt in een tucht-, bestuurs-, civiele of strafrechtelijke aangelegenheid waarbij deze informatie van belang kan zijn, ook indien in die aangelegenheid opdrachtgever zijn tegenpartij is.
  3. Tenzij daartoe door opdrachtnemer voorafgaande schriftelijke toestemming is verleend, zal opdrachtgever de inhoud van rapporten, adviezen of andere al of niet schriftelijke uitingen van opdrachtnemer, die niet zijn opgesteld of gedaan met de strekking derden van de daarin neergelegde informatie te voorzien, niet openbaar maken. De opdrachtgever zal er tevens voor zorgdragen dat derden niet van de in de vorige zin bedoelde inhoud kennis kunnen nemen.
  4. Opdrachtnemer zal zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan door hem ingeschakelde derden.

Artikel 7 – Intellectuele eigendom

  1. Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten voor met betrekking tot producten van zijn geest welke hij gebruikt of heeft gebruikt in het kader van de uitvoering van de opdracht van opdrachtgever.
  2. Het is opdrachtgever uitdrukkelijk verboden die producten, waaronder mede begrepen computerprogramma’s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model)contracten en andere geestesproducten van opdrachtnemer, een en ander in de ruimste zin des woords, al dan niet met inschakeling van derden te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren.
  3. Het is opdrachtgever niet toegestaan hulpmiddelen van die producten aan derden ter hand te stellen, anders dan ter inwinning van een deskundig oordeel omtrent de werkzaamheden van opdrachtnemer.

Artikel 8 – Persoonsgegevens

  1. In het kader van de Dienst is Opdrachtnemer tussen partijen aan te merken als verwerker en Opdrachtgever als verantwoordelijke in de zin van de Wet AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
  2. Partijen verplichten zich over en weer conform de Wet Algemene Verordening Gegevensbescherming en overige privacy gerelateerde wet- en regelgeving te handelen.
  3. De persoonsgegevens die Opdrachtnemer van Opdrachtgever verkrijgt worden enkel gebruikt ten behoeve van de uitvoering van de Dienst.
  4. Opdrachtnemer zal voldoende technische en organisatorische maatregelen nemen met betrekking tot de te verrichten verwerkingen van persoonsgegevens, tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking (zoals onbevoegde kennisname, aantasting, wijziging of verstrekking van de persoonsgegevens).
  5. Ondanks dat Opdrachtnemer conform het vorige lid voldoende beveiligingsmaatregelingen dient te treffen, kan Opdrachtnemer er niet volledig voor instaan dat de beveiliging onder alle omstandigheden doeltreffend is. Opdrachtnemer zal bij een dreiging van of daadwerkelijk doorbreken van deze beveiligingsmaatregelen er redelijkerwijs alles aan doen om verlies van persoonsgegevens zoveel mogelijk te beperken.
  6. Opdrachtnemer heeft het recht om derden in te schakelen ten behoeve van de verwerking van de persoonsgegevens. Zij zal daartoe dezelfde afspraken met betrekking tot het doel van de verwerking en de beveiligingsmaatregelen opleggen aan die derde.

Artikel 9 – Honorarium

  1. Het honorarium voor de krachtens de opdracht te verrichten werkzaamheden zal worden berekend op basis van de aan die werkzaamheden bestede tijd vermenigvuldigd met het door opdrachtnemer gehanteerde uurtarief dan wel op basis van hetgeen daaromtrent schriftelijk tussen partijen is overeengekomen, en is exclusief omzetbelasting. Tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen, zijn de in het kader van de opdracht gemaakte kosten – daaronder begrepen reis- en verblijfkosten en kosten van bij de uitvoering van de opdracht ingeschakelde derden – niet in het honorarium begrepen en worden zij afzonderlijk aan opdrachtgever in rekening gebracht. De verschuldigdheid van het honorarium is niet afhankelijk van de resultaten van de krachtens de opdracht verrichte werkzaamheden.
  2. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst, doch voordat de opdracht geheel is uitgevoerd, lonen en/of prijzen een wijziging ondergaan, is opdrachtnemer gerechtigd het overeengekomen tarief dienovereenkomstig aan te passen, tenzij opdrachtgever en opdrachtnemer hierover andere afspraken hebben gemaakt. Opdrachtnemer heeft het recht om een voorschot te vragen aan opdrachtgever.
  3. Het honorarium van opdrachtnemer, zo nodig vermeerderd met voorschotten en declaraties van ingeschakelde derden, wordt, naar keuze van opdrachtnemer, per maand, per kwartaal, per jaar of na volbrenging van de werkzaamheden aan opdrachtgever in rekening gebracht, tenzij opdrachtgever en opdrachtnemer hierover andere afspraken hebben gemaakt. Over alle door opdrachtgever aan opdrachtnemer verschuldigde bedragen wordt de omzetbelasting afzonderlijk in rekening gebracht.

Artikel 10 – Betaling

  1. Betaling door opdrachtgever dient, zonder aftrek, korting of schuldverrekening, te geschieden binnen de overeengekomen termijnen, doch in geen geval later dan veertien (14) dagen na factuurdatum. Betaling dient te geschieden in Nederlandse valuta door middel van overmaking ten gunste van een door opdrachtnemer aan te wijzen bankrekening.
  2. Indien opdrachtgever niet binnen de onder 9.1 genoemde termijn heeft betaald, is opdrachtnemer gerechtigd, zonder nadere ingebrekestelling en onverminderd de overige rechten van opdrachtnemer, vanaf de vervaldag opdrachtgever de wettelijke rente in rekening te brengen tot op de datum van algehele voldoening.
  3. Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten, die opdrachtnemer moet maken als gevolg van de niet-nakoming door opdrachtgever van diens betalingsverplichting, komen ten laste van opdrachtgever. Ten aanzien van de buitenrechtelijke kosten wordt het incassotarief van 1988 van de Nederlandse Orde van Advocaten gehanteerd.
  4. Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van opdrachtgever naar het oordeel van opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, is opdrachtnemer gerechtigd van opdrachtgever te verlangen dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt in een door opdrachtnemer te bepalen vorm. Indien opdrachtgever nalaat de verlangde zekerheid te stellen, is opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de verdere uitvoering van de overeenkomst onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen opdrachtgever aan opdrachtnemer uit welke hoofde ook verschuldigd is, direct opeisbaar.
  5. Indien opdrachtgever in gebreke is met betaling van openstaande facturen is opdrachtnemer gerechtigd alle schriftelijke stukken, ook gegevens en bescheiden welke de opdrachtgever hem voor de uitvoering van de opdracht ter hand heeft gesteld, onder zich te houden, totdat de opdrachtgever aan al zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.
  6. In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn opdrachtgevers, voorzover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk verbonden voor de betaling van het factuurbedrag.
  7. Bij te late betaling is opdrachtnemer verplicht de opdrachtgever na overschrijding van de betalingstermijn aan te manen door middel van een betalingsherinnering en haar alsnog een redelijke termijn voor nakoming te gunnen. Na het verstrijken van deze redelijke termijn zal opdrachtnemer de opdrachtgever voor een tweede en laatste keer aanmanen en de opdrachtgever alsnog een laatste termijn voor betaling gunnen. Opdrachtnemer is gerechtigd om voor deze aanmaning 10% van het desbetreffende openstaande bedrag met een minimumbedrag van € 10,- aan administratiekosten aan de opdrachtgever te berekenen.
  8. Indien opdrachtgever na het verstrijken van de in lid 9.7 genoemde termijnen alsnog in gebreke blijft te betalen, is opdrachtnemer gerechtigd de buitengerechtelijke incassokosten aan de opdrachtgever in rekening te brengen. Deze buitengerechtelijke incassokosten worden als volgt berekend:
    • over de eerste € 2.500,–; 15%
    • over het meerdere tot € 5.000,–; 10%
    • over het meerdere tot € 15.000,–; 8%
    • met dien verstande dat minimaal een bedrag van € 200,– aan buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd zal zijn.
    Opdrachtnemer is niet gehouden aan te tonen dat zij de buitengerechtelijke incassokosten daadwerkelijk aan derden verschuldigd is geworden.
  9. Nadat de termijn als bedoeld in artikel 9.1 is verstreken, is opdrachtnemer gerechtigd het haar toekomende bedrag vermeerderd met kosten en rente in rechte te vorderen, zonder dat enige nadere aanmaning tot betaling vereist is.

Artikel 11 – Reclames

  1. Reclames met betrekking tot de verrichte werkzaamheden en/of het factuurbedrag dienen schriftelijk binnen 60 dagen na verzenddatum van de stukken of informatie waarover opdrachtgever reclameert, dan wel binnen 60 dagen na de ontdekking van het gebrek indien de opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan opdrachtnemer te worden kenbaar gemaakt.
  2. Reclames als in het eerste lid bedoeld schorten de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.
  3. In geval van een terecht uitgebrachte reclame heeft opdrachtnemer de keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde werkzaamheden, of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de opdracht tegen een restitutie naar evenredigheid van door opdrachtgever reeds betaald honorarium.

Artikel 12 – Leveringstermijn

  1. Is opdrachtgever een vooruitbetaling verschuldigd of dient hij voor de uitvoering benodigde informatie en/of materialen ter beschikking te stellen, dan gaat de termijn waarbinnen de werkzaamheden dienen te worden afgerond niet eerder in dan nadat de betaling geheel is ontvangen, respectievelijk de informatie en/of materialen geheel ter beschikking zijn gesteld.
  2. Termijnen waarbinnen de werkzaamheden dienen te zijn afgerond, zijn slechts te beschouwen als fatale termijn indien dit uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen.
  3. De overeenkomst kan – tenzij uitvoering ontwijfelbaar blijvend onmogelijk is – door opdrachtgever niet wegens termijnoverschrijding worden ontbonden, tenzij opdrachtnemer de overeenkomst ook niet of niet geheel uitvoert binnen een hem na afloop van de overeengekomen leveringstermijn schriftelijk aangezegde redelijke termijn. Ontbinding is dan toegestaan conform artikel 265 Boek 6 BW.

Artikel 13 – Opzegging

  1. Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen te allen tijde de overeenkomst opzeggen met inachtneming van een maand opzegtermijn.
  2. Opzegging dient schriftelijk aan de wederpartij te worden meegedeeld.
  3. Indien tot (tussentijdse) opzegging is overgegaan door opdrachtnemer, heeft opdrachtgever recht op medewerking van opdrachtnemer bij overdracht van werkzaamheden aan derden, tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van opdrachtgever waardoor opdrachtnemer zich genoodzaakt ziet tot opzegging over te gaan. Voorwaarde voor dit recht is dat opdrachtgever alle onderliggende openstaande voorschotten dan wel alle declaraties heeft voldaan.

Artikel 14 – Aansprakelijkheid

  1. Opdrachtnemer verricht zijn werkzaamheden met de zorgvuldigheid die van een professionele dienstverlener mag worden verwacht. Indien een fout wordt gemaakt doordat opdrachtgever onjuiste of onvolledige informatie verstrekte, is opdrachtnemer voor de ontstane schade niet aansprakelijk. Aansprakelijkheid is beperkt tot driemaal het honorarium van het laatste kalenderjaar, tenzij sprake is van opzet of grove nalatigheid.
  2. Bij accountantswerkzaamheden vrijwaart opdrachtgever opdrachtnemer voor vorderingen van derden wegens schade veroorzaakt door onjuiste of onvolledige informatie, tenzij opdrachtgever aantoont dat de schade geen verband houdt hiermee of is veroorzaakt door opzet of grove schuld van opdrachtnemer. Niet van toepassing op onderzoeken ex artikel 393 Boek 2 BW.
  3. Bij fiscale werkzaamheden vrijwaart opdrachtgever opdrachtnemer voor vorderingen van derden die stellen schade te hebben geleden, behalve indien deze is veroorzaakt door opzet of grove schuld van opdrachtnemer.
  4. De aansprakelijkheidsbeperking geldt mede ten behoeve van door opdrachtnemer ingeschakelde derden.
  5. Opdrachtnemer staat niet in voor de juiste en volledige overbrenging noch de tijdige ontvangst van verzonden e-mail.
  6. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht schade ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering.
  7. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging of verlies van bescheiden tijdens vervoer of post, noch voor schade door elektronische communicatie-risico’s (o.a. vertraging, virussen, netwerkstoringen), behoudens opzet of grove schuld. Partijen treffen redelijke maatregelen ter voorkoming van deze risico’s; data-uittreksels uit de computersystemen van verzender vormen dwingend bewijs tot tegenbewijs.

Artikel 15 – Vervaltermijn

Voorzover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van opdrachtgever uit welke hoofde ook jegens opdrachtnemer in verband met het verrichten van werkzaamheden door opdrachtnemer in ieder geval na één jaar na het moment waarop opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.

Artikel 16 – Conversie; strijdige bepalingen

  1. Indien en voor zover op grond van de redelijkheid en billijkheid of het onredelijk bezwarend karakter op enige bepaling van deze algemene voorwaarden geen beroep kan worden gedaan, komt aan de desbetreffende bepaling wat betreft de inhoud en strekking in elk geval een zoveel mogelijk overeenkomstige betekenis toe, zodat daarop wel een beroep kan worden gedaan.
  2. In het geval deze algemene voorwaarden en de opdrachtbevestiging strijdige bepalingen bevatten, prevaleren de in de opdrachtbevestiging opgenomen voorwaarden.

Artikel 17 – Toepasselijk recht en forumkeuze

  1. Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, is Nederlands recht van toepassing.
  2. Alle geschillen die verband houden met overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarop deze voorwaarden van toepassing zijn en welke niet tot de competentie van de kantonrechter behoren, worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin opdrachtnemer zijn vestigingsplaats heeft.
  3. In afwijking van het bepaalde in lid 2 zijn opdrachtgever en opdrachtnemer, na overeenstemming hieromtrent, bevoegd om geschillen aan een college voor geschillen voor te leggen, waarvoor een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst moet worden gesloten.

Artikel 18 – Wijziging van de algemene voorwaarden

Opdrachtnemer is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden eerst in werking dertig dagen na de dag waarop de wijzigingen bekend zijn gemaakt, tenzij in de bekendmaking een latere datum van inwerkingtreding wordt vermeld. Opdrachtnemer zal de gewijzigde voorwaarden minimaal dertig dagen vóór inwerkingtreding per brief of digitaal aan de opdrachtgever toezenden.