Algemene Voorwaarden
De algemene voorwaarden van SomPay Finance, ingeschreven bij de KvK te Den Haag onder nummer 78552656.
Artikel 1 – Algemeen
- Opdrachtgever: de partij die opdracht geeft.
- Opdrachtnemer: SomPay Finance.
- Werkzaamheden: alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, of die door
opdrachtnemer uit anderen hoofde worden verricht. Het voorgaande geldt in de ruimste zin van het woord
en omvat in ieder geval de werkzaamheden zoals vermeld in de opdrachtbevestiging.
- Documentatie / bescheiden: alle door opdrachtgever aan opdrachtnemer ter beschikking
gestelde goederen, waaronder stukken of gegevensdragers, alsmede alle in het kader van de uitvoering van
de opdracht door opdrachtnemer vervaardigde goederen, waaronder stukken of gegevensdragers.
- Overeenkomst: elke afspraak tussen opdrachtgever en opdrachtnemer tot het verrichten
van werkzaamheden door opdrachtnemer ten behoeve van opdrachtgever, conform het bepaalde in de
opdrachtbevestiging.
- Gegevensverwerkersovereenkomst: de verwerkersvoorwaarden die integraal onderdeel
uitmaken van deze Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsverhoudingen tussen opdrachtnemer en
opdrachtgever, behoudens voor zover wet- of regelgeving de toepassing van deze voorwaarden uitsluit of
beperkt en behoudens afwijkingen van deze voorwaarden welke door beide partijen uitdrukkelijk en
schriftelijk dienen te zijn bevestigd.
- De gedrags- en beroepsregels voor zover van toepassing voor de opdrachtnemer maken deel uit van de
overeenkomst. De opdrachtgever verklaart de daaruit voor opdrachtnemer voortvloeiende verplichtingen
steeds volledig te zullen respecteren.
Artikel 3 – Totstandkoming van de overeenkomst
- De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de door opdrachtnemer en opdrachtgever ondertekende
opdrachtbevestiging door opdrachtnemer retour is ontvangen. De bevestiging is gebaseerd op de ten tijde
daarvan door opdrachtgever aan opdrachtnemer verstrekte informatie. De bevestiging wordt geacht de
overeenkomst juist en volledig weer te geven.
- Het staat partijen vrij te bewijzen dat de overeenkomst op andere wijze tot stand is gekomen.
- De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de inhoud, aard of strekking van de
verleende opdracht voortvloeit dat deze voor een bepaalde tijd of voor een bepaald project is aangegaan.
- Alle opdrachten worden, met terzijdestelling van artikel 404 Boek 7 BW, uitsluitend aanvaard en
uitgevoerd door opdrachtnemer.
Artikel 4 – Verplichtingen van de opdrachtgever
- Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke opdrachtnemer overeenkomstig zijn oordeel
nodig heeft voor het correct uitvoeren van de verleende opdracht, tijdig in de gewenste vorm en op de
gewenste wijze ter beschikking te stellen.
- In geval van opdrachten tot controle van financiële verantwoordingen zal opdrachtgever de opdrachtnemer
op de hoogte brengen van alle overige informatie die voor de uitvoering of voltooiing van de opdracht
relevant is.
- Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan opdrachtnemer ter
beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voorzover uit de
aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
- Indien en voorzover opdrachtgever zulks verzoekt, worden de door opdrachtgever aan opdrachtnemer ter
beschikking gestelde bescheiden aan deze geretourneerd.
- De uit de vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende extra kosten en extra honorarium,
ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens
en bescheiden, zijn voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 5 – Uitvoering van de opdracht
- Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke persoon de verleende opdracht uitgevoerd wordt.
- Opdrachtnemer kan eerst meer werkzaamheden verrichten en aan opdrachtgever in rekening brengen dan
waartoe opdracht is verstrekt, indien opdrachtgever hiervoor vooraf toestemming heeft verleend en/of
indien deze werkzaamheden vallen binnen de zorgplicht van opdrachtnemer.
- Indien opdrachtgever derden bij de uitvoering van de opdracht wenst te betrekken, zal hij daartoe
slechts overgaan na daarover met opdrachtnemer overeenstemming te hebben bereikt. Het bepaalde in de
vorige volzin is van overeenkomstige toepassing op opdrachtnemer.
Artikel 6 – Geheimhouding
- Opdrachtnemer is, tenzij hij een wettelijke of beroepsplicht tot bekendmaking of melding heeft,
verplicht tot geheimhouding tegenover derden.
- Opdrachtnemer is niet gerechtigd de informatie die aan hem door opdrachtgever ter beschikking wordt
gesteld aan te wenden tot een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen. Hierop wordt echter een
uitzondering gemaakt in het geval opdrachtnemer voor zichzelf optreedt in een tucht-, bestuurs-, civiele
of strafrechtelijke aangelegenheid waarbij deze informatie van belang kan zijn, ook indien in die
aangelegenheid opdrachtgever zijn tegenpartij is.
- Tenzij daartoe door opdrachtnemer voorafgaande schriftelijke toestemming is verleend, zal opdrachtgever
de inhoud van rapporten, adviezen of andere al of niet schriftelijke uitingen van opdrachtnemer, die
niet zijn opgesteld of gedaan met de strekking derden van de daarin neergelegde informatie te voorzien,
niet openbaar maken. De opdrachtgever zal er tevens voor zorgdragen dat derden niet van de in de vorige
zin bedoelde inhoud kennis kunnen nemen.
- Opdrachtnemer zal zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan door hem ingeschakelde
derden.
Artikel 7 – Intellectuele eigendom
- Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten voor met betrekking tot producten van zijn geest welke hij
gebruikt of heeft gebruikt in het kader van de uitvoering van de opdracht van opdrachtgever.
- Het is opdrachtgever uitdrukkelijk verboden die producten, waaronder mede begrepen computerprogramma’s,
systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model)contracten en andere geestesproducten van opdrachtnemer,
een en ander in de ruimste zin des woords, al dan niet met inschakeling van derden te verveelvoudigen,
te openbaren of te exploiteren.
- Het is opdrachtgever niet toegestaan hulpmiddelen van die producten aan derden ter hand te stellen,
anders dan ter inwinning van een deskundig oordeel omtrent de werkzaamheden van opdrachtnemer.
Artikel 8 – Persoonsgegevens
- In het kader van de Dienst is Opdrachtnemer tussen partijen aan te merken als verwerker en Opdrachtgever
als verantwoordelijke in de zin van de Wet AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
- Partijen verplichten zich over en weer conform de Wet Algemene Verordening Gegevensbescherming en
overige privacy gerelateerde wet- en regelgeving te handelen.
- De persoonsgegevens die Opdrachtnemer van Opdrachtgever verkrijgt worden enkel gebruikt ten behoeve van
de uitvoering van de Dienst.
- Opdrachtnemer zal voldoende technische en organisatorische maatregelen nemen met betrekking tot de te
verrichten verwerkingen van persoonsgegevens, tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige
verwerking (zoals onbevoegde kennisname, aantasting, wijziging of verstrekking van de persoonsgegevens).
- Ondanks dat Opdrachtnemer conform het vorige lid voldoende beveiligingsmaatregelingen dient te treffen,
kan Opdrachtnemer er niet volledig voor instaan dat de beveiliging onder alle omstandigheden
doeltreffend is. Opdrachtnemer zal bij een dreiging van of daadwerkelijk doorbreken van deze
beveiligingsmaatregelen er redelijkerwijs alles aan doen om verlies van persoonsgegevens zoveel mogelijk
te beperken.
- Opdrachtnemer heeft het recht om derden in te schakelen ten behoeve van de verwerking van de
persoonsgegevens. Zij zal daartoe dezelfde afspraken met betrekking tot het doel van de verwerking en de
beveiligingsmaatregelen opleggen aan die derde.
Artikel 9 – Honorarium
- Het honorarium voor de krachtens de opdracht te verrichten werkzaamheden zal worden berekend op basis
van de aan die werkzaamheden bestede tijd vermenigvuldigd met het door opdrachtnemer gehanteerde
uurtarief dan wel op basis van hetgeen daaromtrent schriftelijk tussen partijen is overeengekomen, en is
exclusief omzetbelasting. Tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen, zijn de in het kader
van de opdracht gemaakte kosten – daaronder begrepen reis- en verblijfkosten en kosten van bij de
uitvoering van de opdracht ingeschakelde derden – niet in het honorarium begrepen en worden zij
afzonderlijk aan opdrachtgever in rekening gebracht. De verschuldigdheid van het honorarium is niet
afhankelijk van de resultaten van de krachtens de opdracht verrichte werkzaamheden.
- Indien na de totstandkoming van de overeenkomst, doch voordat de opdracht geheel is uitgevoerd, lonen
en/of prijzen een wijziging ondergaan, is opdrachtnemer gerechtigd het overeengekomen tarief
dienovereenkomstig aan te passen, tenzij opdrachtgever en opdrachtnemer hierover andere afspraken hebben
gemaakt. Opdrachtnemer heeft het recht om een voorschot te vragen aan opdrachtgever.
- Het honorarium van opdrachtnemer, zo nodig vermeerderd met voorschotten en declaraties van ingeschakelde
derden, wordt, naar keuze van opdrachtnemer, per maand, per kwartaal, per jaar of na volbrenging van de
werkzaamheden aan opdrachtgever in rekening gebracht, tenzij opdrachtgever en opdrachtnemer hierover
andere afspraken hebben gemaakt. Over alle door opdrachtgever aan opdrachtnemer verschuldigde bedragen
wordt de omzetbelasting afzonderlijk in rekening gebracht.
Artikel 10 – Betaling
- Betaling door opdrachtgever dient, zonder aftrek, korting of schuldverrekening, te geschieden binnen de
overeengekomen termijnen, doch in geen geval later dan veertien (14) dagen na factuurdatum. Betaling
dient te geschieden in Nederlandse valuta door middel van overmaking ten gunste van een door
opdrachtnemer aan te wijzen bankrekening.
- Indien opdrachtgever niet binnen de onder 9.1 genoemde termijn heeft betaald, is opdrachtnemer
gerechtigd, zonder nadere ingebrekestelling en onverminderd de overige rechten van opdrachtnemer, vanaf
de vervaldag opdrachtgever de wettelijke rente in rekening te brengen tot op de datum van algehele
voldoening.
- Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten, die opdrachtnemer moet maken als gevolg van
de niet-nakoming door opdrachtgever van diens betalingsverplichting, komen ten laste van opdrachtgever.
Ten aanzien van de buitenrechtelijke kosten wordt het incassotarief van 1988 van de Nederlandse Orde van
Advocaten gehanteerd.
- Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van opdrachtgever naar het oordeel van opdrachtnemer
daartoe aanleiding geeft, is opdrachtnemer gerechtigd van opdrachtgever te verlangen dat deze onverwijld
(aanvullende) zekerheid stelt in een door opdrachtnemer te bepalen vorm. Indien opdrachtgever nalaat de
verlangde zekerheid te stellen, is opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de
verdere uitvoering van de overeenkomst onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen opdrachtgever aan
opdrachtnemer uit welke hoofde ook verschuldigd is, direct opeisbaar.
- Indien opdrachtgever in gebreke is met betaling van openstaande facturen is opdrachtnemer gerechtigd
alle schriftelijke stukken, ook gegevens en bescheiden welke de opdrachtgever hem voor de uitvoering van
de opdracht ter hand heeft gesteld, onder zich te houden, totdat de opdrachtgever aan al zijn
betalingsverplichtingen heeft voldaan.
- In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn opdrachtgevers, voorzover de werkzaamheden ten
behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk verbonden voor de betaling van het
factuurbedrag.
- Bij te late betaling is opdrachtnemer verplicht de opdrachtgever na overschrijding van de
betalingstermijn aan te manen door middel van een betalingsherinnering en haar alsnog een redelijke
termijn voor nakoming te gunnen. Na het verstrijken van deze redelijke termijn zal opdrachtnemer de
opdrachtgever voor een tweede en laatste keer aanmanen en de opdrachtgever alsnog een laatste termijn
voor betaling gunnen. Opdrachtnemer is gerechtigd om voor deze aanmaning 10% van het desbetreffende
openstaande bedrag met een minimumbedrag van € 10,- aan administratiekosten aan de opdrachtgever te
berekenen.
- Indien opdrachtgever na het verstrijken van de in lid 9.7 genoemde termijnen alsnog in gebreke blijft te
betalen, is opdrachtnemer gerechtigd de buitengerechtelijke incassokosten aan de opdrachtgever in
rekening te brengen. Deze buitengerechtelijke incassokosten worden als volgt berekend:
- over de eerste € 2.500,–; 15%
- over het meerdere tot € 5.000,–; 10%
- over het meerdere tot € 15.000,–; 8%
- met dien verstande dat minimaal een bedrag van € 200,– aan buitengerechtelijke incassokosten
verschuldigd zal zijn.
Opdrachtnemer is niet gehouden aan te tonen dat zij de buitengerechtelijke incassokosten daadwerkelijk
aan derden verschuldigd is geworden.
- Nadat de termijn als bedoeld in artikel 9.1 is verstreken, is opdrachtnemer gerechtigd het haar
toekomende bedrag vermeerderd met kosten en rente in rechte te vorderen, zonder dat enige nadere
aanmaning tot betaling vereist is.
Artikel 11 – Reclames
- Reclames met betrekking tot de verrichte werkzaamheden en/of het factuurbedrag dienen schriftelijk
binnen 60 dagen na verzenddatum van de stukken of informatie waarover opdrachtgever reclameert, dan wel
binnen 60 dagen na de ontdekking van het gebrek indien de opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek
redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan opdrachtnemer te worden kenbaar gemaakt.
- Reclames als in het eerste lid bedoeld schorten de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op.
- In geval van een terecht uitgebrachte reclame heeft opdrachtnemer de keuze tussen aanpassing van het in
rekening gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde
werkzaamheden, of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de opdracht tegen een restitutie
naar evenredigheid van door opdrachtgever reeds betaald honorarium.
Artikel 12 – Leveringstermijn
- Is opdrachtgever een vooruitbetaling verschuldigd of dient hij voor de uitvoering benodigde informatie
en/of materialen ter beschikking te stellen, dan gaat de termijn waarbinnen de werkzaamheden dienen te
worden afgerond niet eerder in dan nadat de betaling geheel is ontvangen, respectievelijk de informatie
en/of materialen geheel ter beschikking zijn gesteld.
- Termijnen waarbinnen de werkzaamheden dienen te zijn afgerond, zijn slechts te beschouwen als fatale
termijn indien dit uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen.
- De overeenkomst kan – tenzij uitvoering ontwijfelbaar blijvend onmogelijk is – door opdrachtgever niet
wegens termijnoverschrijding worden ontbonden, tenzij opdrachtnemer de overeenkomst ook niet of niet
geheel uitvoert binnen een hem na afloop van de overeengekomen leveringstermijn schriftelijk aangezegde
redelijke termijn. Ontbinding is dan toegestaan conform artikel 265 Boek 6 BW.
Artikel 13 – Opzegging
- Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen te allen tijde de overeenkomst opzeggen met inachtneming van een
maand opzegtermijn.
- Opzegging dient schriftelijk aan de wederpartij te worden meegedeeld.
- Indien tot (tussentijdse) opzegging is overgegaan door opdrachtnemer, heeft opdrachtgever recht op
medewerking van opdrachtnemer bij overdracht van werkzaamheden aan derden, tenzij er sprake is van opzet
of bewuste roekeloosheid aan de zijde van opdrachtgever waardoor opdrachtnemer zich genoodzaakt ziet tot
opzegging over te gaan. Voorwaarde voor dit recht is dat opdrachtgever alle onderliggende openstaande
voorschotten dan wel alle declaraties heeft voldaan.
Artikel 14 – Aansprakelijkheid
- Opdrachtnemer verricht zijn werkzaamheden met de zorgvuldigheid die van een professionele dienstverlener
mag worden verwacht. Indien een fout wordt gemaakt doordat opdrachtgever onjuiste of onvolledige
informatie verstrekte, is opdrachtnemer voor de ontstane schade niet aansprakelijk. Aansprakelijkheid is
beperkt tot driemaal het honorarium van het laatste kalenderjaar, tenzij sprake is van opzet of grove
nalatigheid.
- Bij accountantswerkzaamheden vrijwaart opdrachtgever opdrachtnemer voor vorderingen van derden wegens
schade veroorzaakt door onjuiste of onvolledige informatie, tenzij opdrachtgever aantoont dat de schade
geen verband houdt hiermee of is veroorzaakt door opzet of grove schuld van opdrachtnemer. Niet van
toepassing op onderzoeken ex artikel 393 Boek 2 BW.
- Bij fiscale werkzaamheden vrijwaart opdrachtgever opdrachtnemer voor vorderingen van derden die stellen
schade te hebben geleden, behalve indien deze is veroorzaakt door opzet of grove schuld van
opdrachtnemer.
- De aansprakelijkheidsbeperking geldt mede ten behoeve van door opdrachtnemer ingeschakelde derden.
- Opdrachtnemer staat niet in voor de juiste en volledige overbrenging noch de tijdige ontvangst van
verzonden e-mail.
- Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht schade ongedaan te maken of te beperken door herstel of
verbetering.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging of verlies van bescheiden tijdens vervoer of post,
noch voor schade door elektronische communicatie-risico’s (o.a. vertraging, virussen, netwerkstoringen),
behoudens opzet of grove schuld. Partijen treffen redelijke maatregelen ter voorkoming van deze
risico’s; data-uittreksels uit de computersystemen van verzender vormen dwingend bewijs tot tegenbewijs.
Artikel 15 – Vervaltermijn
Voorzover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere
bevoegdheden
van opdrachtgever uit welke hoofde ook jegens opdrachtnemer in verband met het verrichten van werkzaamheden
door
opdrachtnemer in ieder geval na één jaar na het moment waarop opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs
bekend
kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.
Artikel 16 – Conversie; strijdige bepalingen
- Indien en voor zover op grond van de redelijkheid en billijkheid of het onredelijk bezwarend karakter op
enige
bepaling van deze algemene voorwaarden geen beroep kan worden gedaan, komt aan de desbetreffende
bepaling wat
betreft de inhoud en strekking in elk geval een zoveel mogelijk overeenkomstige betekenis toe, zodat
daarop wel
een beroep kan worden gedaan.
- In het geval deze algemene voorwaarden en de opdrachtbevestiging strijdige bepalingen bevatten,
prevaleren de in
de opdrachtbevestiging opgenomen voorwaarden.
Artikel 17 – Toepasselijk recht en forumkeuze
- Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarop deze voorwaarden van toepassing
zijn, is
Nederlands recht van toepassing.
- Alle geschillen die verband houden met overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarop deze
voorwaarden van toepassing zijn en welke niet tot de competentie van de kantonrechter behoren, worden
beslecht
door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin opdrachtnemer zijn vestigingsplaats heeft.
- In afwijking van het bepaalde in lid 2 zijn opdrachtgever en opdrachtnemer, na overeenstemming
hieromtrent,
bevoegd om geschillen aan een college voor geschillen voor te leggen, waarvoor een afzonderlijke
schriftelijke
overeenkomst moet worden gesloten.
Artikel 18 – Wijziging van de algemene voorwaarden
Opdrachtnemer is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden eerst in
werking
dertig dagen na de dag waarop de wijzigingen bekend zijn gemaakt, tenzij in de bekendmaking een latere datum
van
inwerkingtreding wordt vermeld. Opdrachtnemer zal de gewijzigde voorwaarden minimaal dertig dagen vóór
inwerkingtreding per brief of digitaal aan de opdrachtgever toezenden.